Bár 2015-ben a COP 21-en nem esett szó a légitársaságok környezetszennyezéséről, az idei november tizedikén megrendezett COP 26 klímacsúcson viszont fontos szerepet kapott a fenntartható üzemanyag előállítása a légi közlekedésben is. Több nemzet is aláírta a nyilatkozatot, miszerint közösen fogalmazzák meg a hosszú távú, 2050-ig elérni kívánt kibocsátási célokat. A listán jelenleg 18 aláírás szerepel olyan nemzetektől, amelyek a globális légi közlekedésből származó kibocsátások több mint 40 százalékáért felelősek – olvasható az Edie hírportálon.
A célok kidolgozása a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és „más kiegészítő együttműködési kezdeményezések” támogatásával történik majd – áll a nyilatkozatban.
„A célok számszerűek és időhöz kötöttek lesznek,
a változások nem a légitársaságok növekedésének korlátozását, hanem a technológia fejlődését jelenti”
– magyarázza a hírportál.
A nyilatkozat szerint a felek elismerik, hogy „a Covid-19 hatása ellenére a nemzetközi légi közlekedési ágazat, valamint a légi utasok száma és a rakomány mennyisége a következő 30 évben várhatóan jelentősen növekedni fog”.
Forrás: MTI/EPA/Raed Kutena
Az adófizetőktől kérnek segítséget a légitársaságok
A skóciai klímakonferencián vita kerekedett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) körül.
A légitársaságok arra kérték az adófizetőket, hogy szálljanak be az üzemanyag-előállítás finanszírozásába.
Az Európai Unió és az Egyesült Királyság a fenntartható üzemanyagok használatát szorgalmazza annak ellenére, hogy ez hatalmas költségekkel jár – ismertette a Bloomberg.
Az elektromos és hidrogén üzemű repülőgépekre még éveket kell várnunk, a meghosszabbított fejlesztési határidők miatt a fosszilis üzemanyagokról történő átállás több mint egy évtizedet is igénybe vehet. A becslések szerint az átállás nem kevesebb, mint 2 billió dollárba kerülne.
Harcosok Klubja, VOKS 2025, átláthatósági törvény– ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Csintalan Sándor publicista, aki önmagát háborúpárti ukrán propagandistaként aposztrofálja, és Szalai Szilárd, a Századvég elemzője.
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Kollár Kinga a brüsszeli források visszatartása kapcsán örömködött Brüsszelben. Nem meglepő módon a Fővárosi Közgyűlésen is nagy vihart kavartak a tiszás képviselő mondatai. Erről és Magyar Péter bennfentes kereskedelmi botrányáról kérdeztük a tiszásokat.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 24 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kumkum
2022. február 07. 12:59
Senkinek sem alapvető joga NY-ba repülni.
Ma ugyanis a repőléssel járó CO2 kibocsátást nem ellentételezi semmi.
Ezt az externáliát egy lépcsőzetesen bevezetett adóval bele kell építeni a repjegyek árába. Amit aztán szépen kifizet mindenki, származás és, anyagi helyzetre való tekintet nélkül.
Nyilván egy magángép vagy első osztályú jegy esetén több CO2 kibocsátás jut egy főre. Tehát drágább lesz.
A számítást pedig egy szimpla online CO2 kalkulátorral csináltam.
A légiközlkedés okozta CO2 kibocsátást azonnal jelentősen lecsökkentő technilógia már évtizede óta rendelkezésre áll. Úgy hívják, hogy 'Maradjunk otthon a seggünkön, és ne repkedjünk feleslegesen!'
Fájdalmas és politikailag nehezen eladható üzenet:
Nem alapvető emberi jog minden középosztálybeli európainak elrepülnie New Yorkba, hogy csináljon egy saját fotót a Szabaság Szobor előtt.